Stimulace senzomotorických systémů
Jedná se o stimulaci drobných oslabení v senzomotorických systémech
HANDLE - HOLISTICKÝ PŘÍSTUP K NEURO-VÝVOJI & EFEKTIVITĚ UČENÍ
Holistic Approach to Neuro-Develompment Learning & Efficiency je celostní neuro-vývojový přístup, který vychází z poznatků o plasticitě mozku a vlivu stresu na učení. Na základě vyšetření, které zjišťuje nepravidelnosti a odchylky v neuro-vývojových systémech se snažíme porozumět chování a potřebám klienta a vytvořit mu individualizovaný program.
HANDLE je nový způsob myšlení. Vyžaduje změnu paradigmatu od léčby nebo maskování symptomů k odhalování základních příčin problémů.
HANDLE neboli holistitický přístup k neurovývoji a efektivitě učení je souborem principů zohledňující všechny aspekty, které mohou formovat a ovlivňovat naše chování. Je přínosný při diagnostice a terapii neurovývojových odlišností, zahrnující diagnózy typu poruch autistického spektra, poruch učení, poruch pozornosti, ADHD, poruch vývoje řeči, poruch paměti, poruch chování, DMO, stavů po úrazech mozku a dalších stavů. Zakladatelka HANDLE přístupu Judith Bluestone byla mezinárodně uznávanou autorkou a lektorkou.
HANDLE vidí chování, projevy člověka s postižením jako způsob komunikace a náš úkol není toto chování dostat pod kontrolu, ale pochopit a najít jeho příčinu. Staví na vědecky prokázaných faktech z řady disciplín (rehabilitace, psychologie, neurovědy, lékařství, speciální pedagogiky, výživy apod.). Vychází mimo jiné z poznatků, že nervový systém je schopný se neustále adaptovat, že struktura mozku je tvarována vlivem stimulace, kterou mozek dostává – mozek je tedy schopen se zotavit z chorob a úrazů. HANDLE je metoda neinvazivní, nepoužívá léky ani složité pomůcky. Nabízí individualizovaný program jednoduchých pohybových aktivit, jež vyžadují pouze několik jednoduchých pomůcek.
Podrobné informace o HANDLE přístupu naleznete v angličtině na www.handle.org
3 možné příklady oslabené propriocepce, taktilně-kinestetického vnímání a vestibulárního systému. Tyto tři základní systémy mají přímý vliv na pocit jistoty a bezpečí. Jsou základem pyramidy učení.
Odmítá delší dobu chodit, rychle se unaví, působí ospale.
Je patrný neustálý neklid, pohyb je chaotický a rychlý.
Reaguje vystrašeně, rozčiluje ho příliš mnoho vjemů.